Vegetarisk lasagne, rött vin och bra musik!! Underbara onsdag!

Idag när jag cyklade hem från jobbet så blev jag så sugen på vegetarisk lasagne. Den jag brukar göra är GALET god!!! Den gillar även "riktiga" köttätare! Det blev ett stopp på Ica för att inhandla ingredienser (dock glömde jag färsk basilika...) Väl hemma hällde jag upp ett glas vin åt mig själv, drog på bra musik på hösta volym, öppnade altandörren och kockade loss i köket:-) Underbart!

Jag har haft en sån där hemsk matperiod nu, när man inte orkar laga nån mat... Har liksom inte varit motiverad, utan det har blivit sånt som går fort som t ex korv och makaroner eller spaghetti och köttfärssås. Hoppas att matlagningslusten kommer tillbaka för en stund:-) Då ska jag laga massor och frysa in matlådor. Det är perfekt att ha när vi kommer hem från dagis och grabbarna är i upplösningstillstånd!

Idag har Oliwer tydligen sjungit solo på afterskin. Jag fick en bild på hans arm, där han fått autografen av Fredrik Swahn. :-) Fan va grym Oliwer är som inte är ett dugg rädd för att sjunga och dansa inför folk! Hoppas att det håller i sig och att han gör något av det i framtiden, för han älskar verkligen att stå på scen!

Här kommer receptet på den fantastiska lasagnen!

Vegetarisk lasagne med spenat och fetaost



Fantastiskt god lasagne som även "riktiga" köttätare gillar! Detta recept kommer från tidningen Family Living!

Ingredienser

2 morötter
2 zucchini
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 tsk sambal oelek
4 msk olivolja
1 burk krossade tomater á 400 g
2 tsk salt
Peppar
½ tsk strösocker
1 dl vispgrädde
Blad från en halv kruka basilika
250 g fryst bladspenat
200 g fetaost
1 tsk salt
8-10 lasagneplattor
1 påse mozzarella á125 g

Beskrivning

Sätt ugnen på 225 grader. Slanta morötterna tunt och skär zucchinin i tunna kvartar. Hacka löken och riv vitlöken. Fräs detta tillsammans med sambal oelek i olivolja i några minuter. Tillsätt tomaterna, salt, strösocker och svartpeppar och låt det puttra på svag värme i ca 10 minuter. Tillsätt vispgrädde och strimlade basilikablad. Smaka av.
Blanda den tinade och väl avrunna spenaten med smulad fetaost och salt. Smaka av.
Varva tomatsåsen med spenat- och fetaostblandningen och lasagneplattor i en ugnssäker form. Det ska vara tomatsås underst och överst.
Lägg slutligen på den tunt skivade mozzarellan och grädda i 225 grader ca 25 minuter.

Servera med örtkeso, oliver. tomater och en citronklyfta att pressa över.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0