Vårt stående kalopsrecept...

Jag äter ju bara fisk och kyckling själv, men lagar kött åt övriga familjen, så jag kan tyvärr inte säga att detta är den godaste kalops jag ätit, men grabbarna gillade den jättemycket! Jag halverade receptet och lät köttet koka i två timmar.

Kalops

Ingredienser:
800-1 kg nötkött
1 st gul lök
2-3 köttbuljongtärningar
2st morötter
5-10 st vitpepparkorn
5st kryddpepparkorn
3-4 st lagerblad
salt och malen vitpeppar
1-1½ l vatten
Maizena mjöl

Beskrivning: Bryn köttbitarna och ta ur grytan. Stek sedan den skivade löken. Häll i alla ingredienser i grytan utom morötterna och låt småputtra på låg värme i 1 ½ timme. Skiva morötterna och lägg i grytan, låt småputtra i 30 minuter.

Serveras med kokt potatis och ev rödbetor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0